500nm

Start   19 września 2021 o godz. 12:00

Historia

WIELKA ŻEGLARSKA BITWA O GOTLAND

Pierwsza edycja Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland doszła do skutku dzięki pomysłowi trójki znanych polskich żeglarzy samotników: Radka Kowalczyka, Jacka Zielińskiego i Krystiana Szypki. Krystian przygotowujący się wówczas do startu w legendarnych regatach samotników OSTAR (ponad 3000mil z Plymouth UK do Neport USA pod wiatr i prądy północnego Atlantyku) musiał zaliczyć rejs kwalifikacyjny o długości co najmniej 500mil i maksymalnie 2 punktach zwrotnych. Nie było wówczas żadnych regat spełniających takie wymagania (np. Polonez Cup to zaledwie 200mil) więc postanowiono zrobić wyścig nowy—jedyny w swoim rodzaju na całym Bałtyku. Ponieważ Jacek startować chciał z Gdańska a Krystian ze Świnoujścia postanowiono wykorzystać ten fakt i przekształcić go w konfrontację Wschodu z Zachodem. Pomysł został bardzo ciepło przyjęty w środowisku żeglarskim i lokalnych samorządach. Szybko pozyskano bardzo ważne patronaty i duże zainteresowanie medialne. Dzięki monitorowaniu pozycji i regularnym relacjom zawodników poprzez komunikację satelitarną tysiące fanów żeglarstwa śledziło zmagania dwóch śmiałków. Zsynchronizowany start nastąpił w dniu 4 października 2012 roku o godzinie 12.00. Warunki były niezwykle trudne, obaj żeglarze przeszli przez dwa silne sztormy i obaj zaliczyli kilka uszkodzeń na swoich jachtach. Najciekawszy był jednak finisz, kiedy po prawie 4 dobach morderczego wyścigu obaj wpadli na Zatokę Gdańską niemal równocześnie (wspólna meta była ustalona w Gdańsku). Tuz po godzinie 4.00 rano w asyście motorówki sędziowskiej obaj przecięli metę równocześnie ustalając tym samym historyczny remis pierwszej edycji regat, które potwierdziły swoim przebiegiem przypuszczenia organizatorów—powstały najtrudniejsze bałtyckie regaty samotników! Royal Western Yacht Club of England potwierdził, iż dają one pełną kwalifikację do oceanicznych regat samotników. Poniżej plakat pierwszej edycji

image1

W związku z tragiczną śmiercią naszego przyjaciela, wspaniałego żeglarza samotnika Edwarda Zająca, organizatorzy Bitwy o Gotland wraz z Klubem Żeglarzy Samotników postanowili uczcić pamięć o nim zmieniając formułę II edycji regat na wyścig-memoriał jego imienia.

21 września o godzinie 12.00 żeglarze samotnicy wystartowali w pierwszym Memoriale Edwarda „Gale” Zająca. Regulamin wyścigu oparty był na dotychczasowej formule regat Bitwa o Gotland, przy czym ustalono jednolitą trasę ze wspólnym startem w Ustce, z którą tak bardzo związany był Edek oraz metą w Gdańsku, gdzie przy współpracy z Klubem Żeglarzy Samotników oraz Pomorskim Okręgowym Związkiem Żeglarskim odbyły się wydarzenia związane ze wspomnieniem osoby Edwarda Zająca.

Impreza miała charakter całkowicie niekomercyjny: brak opłat wpisowych i sponsorów. Dopuszczono wyłącznie patronaty honorowe. Podstawowe koszty organizacyjne, w tym monitoring zawodników pokryli organizatorzy Memoriału i POZŻ. Poniżej zeszłoroczny oficjalny plakat wydarzenia

image2

W roku 2014 odbyła III edycja tych najtrudniejszych bałtyckich regat samotników. Są to zarazem jedne z najtrudniejszych regat samotników w Europie, dzięki czemu ich ukończenie jest uznawane przez organizacje żeglarskie jako kwalifikacje do renomowanych regat pełnomorskich i oceanicznych, m.in. OSTAR, AZAB, itp. Aby kontynuować coroczne wspomnienie postaci Edwarda Zająca ustanowiliśmy specjalną nagrodę jego imienia dla najwytrwalszego zawodnika. Ten, kto na mecie melduje się jako ostatni—notowany zawodnik otrzyma za swoją wytrwałość i konsekwencję nagrodę im. człowieka, dla którego wytrwałość, odwaga i przeciwstawianie się żywiołom stanowiło chleb powszedni.

Ponieważ pierwotna formuła bitwy zachodu ze wschodem była dość uciążliwa dla zawodników (odległość do startu/mety z portu macierzystego) postanowiliśmy wyjść na przeciw oczekiwaniom zainteresowanych skipperów. Od roku 2014 Bitwa ma wspólny start i metę w Gdańsku. 12 września regaty wystartowały z Gdańska (zawodników wspaniale ugościła marina Jacht Klubu Stoczni Gdańskiej w Górkach Zachodnich) z rekordową ilością zawodników. Z siedmiu śmiałków tylko jeden musiał zawrócić z trasy (będąc już przy Gotlandii) ze względu na poważne problemy techniczne. Pozostali długo halsowali się pod silny (6B) północno-wschodni wiatr. W północnej części Gotlandii bezpośrednią walkę rozegrali weterani Bitwy: Jacek Zieliński i Krystian Szypka. Finalnie ten pierwszy zwyciężył w klasyfikacji KWR odbierając puchar Krystianowi (najszybszy w czasie bezwzględnym). Nagrodę im. Edwarda „Gale” Zająca zdobył ostatni na mecie Maciek Ziemba. Szczegółowe wyniki na dole strony. Przebieg regat w zakładce NEWS.

W roku 2015 start nastąpił z Gdańska 13 września, jak zwykle w samo południe a partnerem strategicznym została firma DELPHIA YACHTS—renomowany polski producent znanych na całym świecie jachtów i motorówek. Bitwa o Gotland 2015 nawiązała do obchodów 25-lecia działalności tej Firmy. Niezwykle udany wyścig miał wiele bezprecedensowych elementów:

  • Bitwa uzyskała licencję PZŻ jako Morskie Mistrzostwa Polski Samotników
  • Delphia Challenge w nazwie jako początek dobrze zapowiadającej się współpracy z firmą Delphia
  • Kolejny rekord uczestników
  • Pierwszy w historii Polski i chyba pierwszy w historii Bałtyku wyścig jachtów klasy IMOCA 60
  • Najbardziej kompleksowy w historii polskich pełnomorskich regat samotników system bezpieczeństwa zawodników (tracking, monitoring, zespół brzegowy, dwa jachty osłonowe, łączność satelitarna i monitoring VHF)

image3

Delphia Yachts była sponsorem tytularnym regat przez 4 kolejne edycje – 2015 – 2018

W roku 2019 rolę tę przejęła Agencja Ochrony Konsal i regaty nosiły nazwę Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland Konsal Challenge

W roku 2020 Bitwa nie posiada sponsora tytularnego.

—————————————————————-

DOTYCHCZASOWE WYNIKI:

I EDYCJA:

4 października 2012 roku. 1 miejsce ex-aequo Jacek Zieliński s/y Quick Livener (Sigma 362), Krystian Szypka s/y Sunrise (Farr 37)—czas 88h30′ (3doby, 16godzin i 30minut)

II EDYCJA:

21 września 2013 roku: 1 miejsce Krystian Szypka s/y Polska Miedź (Delphia 40) czas 62h15′ (REKORD TRASY) II miejsce Jacek Zieliński s/y Quick Livener czas 65h15′

III EDYCJA: 12 września 2014 roku:

image4

 

IV EDYCJA:

13 września 2015 roku (Morskie Mistrzostwa Polski Samotników):

Klasa ORC:

1 miejsce: Jacek Zieliński  s/y Quick Livener czas trasy: 81:47:00 (przeliczony: 45:11:56 1)
2 miejsce: Piotr Falk s/y BLUESinA, czas trasy: 83:01:40 (przeliczony: 46:23:56 2)
3 miejsce: Zenon Jankowski s/y OCEANNA, czas trasy: 84:58:00 (przeliczony: 49:44:45)

wyniki szczegółowe ORC

klasa ORC 1

klasa ORC 2

Klasa OPEN:

1 miejsce: Krzysztof Fojucik s/y OFO , czas trasy: 80:09:00 1
2 miejsce: Andrzej Kopytko s/y True Delphia, czas trasy: 85:26:00 2
3 miejsce: Krzysztof Kołakowski s/y Arao, czas trasy: 87:40:22

wyniki szczegółowe OPEN

Klasa IMOCA

V EDYCJA:

18 września 2016 roku (pełne wyniki tutaj)

Klasa ORC:

1.     s/y Hobart, Mirosław Zemke
2.     s/y Quick Livener, Jacek Zieliński
3.     s/y Atlantic Puffin, Szymon Kuczyński

Klasa OPEN:

1.     s/y Dancing Queen, Jerzy Matuszak
2.     s/y Konsal II, Ryszard Drzymalski
3.     s/y OFO, Krzysztof Fojucik

VI EDYCJA:

10 września 2017 roku – to Bitwa z bezprecedensowym przebiegiem. Huraganowy wiatr o sile do 12B zmusił główną grupę do przerwania wyścigu, do mety dotarł jedynie s/y Hobart z Mirosławem Zemke, który dzięki temu obronił zdobyty rok wcześniej puchar. Bardzo długo z ciężkim sztormem walczył Niemiec – Morten Bogacki na małym jachcie klasy Mini6.50 ale ostatecznie musiał skapitulować na kilkanaście mil przed metą (historia tutaj)

VII EDYCJA:

16 września 2018 roku (pełne wyniki tutaj)

Klasa ORC:

1.     s/y PGO Goodspeed, Witold Małecki
2.     s/y Konsal 2, Ryszard Drzymalski
3.     s/y Busy Lizzy, Kuba Marjański

Klasa OPEN:

1.     s/y Diamant 650, Krzysztof Kołakowski
2.     s/y Fidoo, Marcin Wroński
3.     s/y Krewetka, Paweł Kielak

 

VIII EDYCJA:

15 września 2019 roku – spośród startujących 19 zawodników, tylko 3 z nich ukończyło Wielką Żeglarską Bitwę o Gotland – Konsal Challenge 2019, zamykając pętlę wokół Gotlandii (historia tutaj).

Klasa ORC:

1.     s/y Oceanna, Zenon Jankowski

Klasa OPEN:

1.     s/y Mokotów, Aleksandra B. Emche
2.     s/y Delphia III, Paweł Biały

 

IX EDYCJA:

      Klasa ORC:

  1. s/y Busy Lizzy, Kuba Marjański
  2. s/y PGO Goodspeed, Witold Małecki
  3. s/y Konsal II, Ryszard Drzymalski

     Klasa OPEN:

      1.     s/y Delphia III, Paweł Biały

 

AKTUALNY REKORD:

Krystian Szypka s/y Polska Miedź (Delphia 40) EDYCJA 2013 czas 62h 15′ (2 doby 14 godzin o 15 minut), dystans 531 mil, średnia prędkość 8,53 węzła