500nm

Start   19 września 2021 o godz. 12:00

Jachty, nagrody, organizacja

17 września 2016

Pierwsi zawodnicy już w piątek, zameldowali się w gościnnej marinie Delphia Yachts w Górkach Zachodnich. Pozostali dołączą jutro. Czekają ich przeglądy techniczne jachtów, szkolenie SAR, odprawa meteorologiczna wraz z omówieniem zasad komunikacji, procedur bezpieczeństwa oraz działania w sytuacjach kryzysowych. Start – w niedzielę o godzinie 1200.

W Bitwie o Gotland – Delphia Challenge mogą startować jachty duże i małe, o długości od 21 do 59 stóp, spełniające konieczne wymogi bezpieczeństwa i zawierające niezbędne wyposażenie, co zostanie potwierdzone inspekcją techniczną na dzień przed startem. Najmniejszym jest Atlantic Puffin Szymona Kuczyńskiego (6,36 m). Niewiele większe od niego są dwa zgłoszone jachty Mini – Ocean 650 Michała Weselaka i Fidoo Marcina Wrońskiego (6,5 m).  Największym jest Dancing Queen (Dehler 46 – 14,4 m) Jerzego Matuszaka. W tym roku na starcie stanie też duża grupa jachtów Delphia, 5 jednostek o długości od 37 do 40 stóp. Jachty klasyfikowane będą w dwóch grupach – ORC i Open.

14371928_1250636088336373_1608926409_n-1

Nagrodami są Puchar Przechodni dla zwycięzcy w klasie ORC oraz Puchar Delphia Challenge 2016 dla najszybszego jachtu w czasie rzeczywistym, a także nagroda specjalna im. Edwarda Zająca – dla najwytrwalszego, ostatniego zawodnika, który zgodnie z regulaminem ukończy regaty.

Tegoroczna Bitwa gromadzi na starcie 25 jachtów. Ze względów bezpieczeństwa organizatorzy nie zdecydowali się na przyjęcie większej liczby zgłoszeń. Tak samo jak w roku ubiegłym, kładą wyjątkowy nacisk na bezpieczne przeprowadzenie zawodów. Zapewniają asystę na wodzie, prognozy pogody, tracking satelitarny on-line i osłonę medyczną. Nowym elementem jest w tym roku obowiązkowe szkolenie SAR.

Kolejną nowością tej edycji są trzy jachty osłonowe, asystujące flocie regatowej (w ubiegłym roku asystowały dwie jednostki). Będą to Delphia V, Fujimo oraz Filmar IV. Dzięki temu kontakt z wszystkimi zawodnikami, płynącymi w różnym tempie  ze względu na różnice w wielkości jachtów, będzie łatwiejszy, a niezbędne informacje przekazywane szybciej. Jachty osłonowe będą przekazywać zawodnikom prognozy pogody oraz ostrzeżenia za pośrednictwem UKF, a także nadawać ostrzeżenia o odbywających się regatach dla statków w rejonie TSS. Krystian Szypka, dowodzący Delphią V, będzie koordynował kwestie bezpieczeństwa zawodników na morzu.

Wsparcie meteorologiczne dla zawodników obejmuje prognozę przedstartową, odprawę w dniu startu oraz codzienne komunikaty o godzinie 0915, 1315, 1715 i 2115 CET wysyłane zawodnikom w formie SMS oraz podawane przez UKF, a także ewentualne ostrzeżenia dodatkowe. (Zawodnicy  będą mogli też uzyskać prognozę o dowolnej godzinie dzwoniąc do biura regat lub wywołując jacht asystujący). Dodatkowo mogą korzystać z prognoz zewnętrznych za pośrednictwem posiadanych urządzeń (UKF, Navtex, radio, komputer). Korzystanie z routingu pogodowego jest zabronione.

Tracking satelitarny on-line, realizowany za pomocą systemu YB Tracking, daje możliwość monitorowania pozycji wszystkich jachtów w czasie realnym, a także zgłoszenia problemu technicznego lub zagrożenia za pomocą naciśnięcia jednego przycisku. Kibice będą mogli w tym roku śledzić regaty również za pomocą bezpłatnej aplikacji YB Tracking na telefonach i tabletach.

Osłonę medyczną regat stanowią ratownicy medyczni Katarzyna Cywińska i Rafał Śledziński, oraz dodatkowo lekarz Dariusz Marcinowski, obecny na pokładzie jachtu asystującego Filmar IV.

Przed regatami ratownicy zapewnią pomoc w skompletowaniu regatowej apteczki oraz odprawę medyczną połączoną z krótkim szkoleniem. W trakcie regat będą pełnić całodobowe dyżury telefoniczne, a w razie potrzeby zdalnie instruować zawodników w zakresie samodzielnej pomocy medycznej.

Milka Jung